A KOBUCI szezonnyitójának apropóján zenei vakmerőségről, setlist-etikáról, tanításról, a ’broken ethno’ definiciójáról és a húsz éves Zuboly zenekar műhelytitkairól kérdeztük ÁGOSTON BÉLÁT.
– „Azt hiszem, túlságosan vakmerőek vagyunk ahhoz, hogy a fő könnyűzenei áramlatokba besorolódjunk.” -
tizennégy
évvel ezelőtt mondtad ezt a Zuboly és a magyar könnyűzenei paletta viszonyáról szólva. Mit jelent ez a
pontos
mondat ma a számotokra?
Más-más vérmérsékletű, és nagyon különböző zenei hagyományok felől érkező emberek alkotják ezt a bandát. Folk,
beatbox, jazz, stb. A különbözőség az, ami elevenen tartja a figyelmet, és végül működtetni tudja, ilyen hosszú
távon is a zenekart. Amikor ki-ki a saját világából, a személyisége által, koncerten, vagy a számok készítésénél
egy-két zenei ötlettel beúszik, és belead valamit a közösbe, azt a többiek komolyan veszik. Talán azt nevezem
vakmerőségnek, hogy fölvállaljuk valamelyik tagnak, mondjuk ki, hogy a hülyeségét, és azt a védjegyünkké
tesszük.
– Van valami jó értelemben vett rutin, ami a Zuboly
Mesterséges Intelligenciájába beírja a zenéket,
a műfajokat, és beindul a fantáziátok?
– Az a működésünk lényege, hogy ismerjük egymást.
Mivel a zene a fő nyelve mindenkinek, ezért a Másik
zenei nyelvének ismerete is lehetséges. Általában én
hozok egy alapötletet, és az az alapötlet kap aztán
ornamentikát, ha szabad így fogalmaznom, amikor a
többiek által „megdolgozva” egy stíluskavalkáddá alakul.
Ha van rutin, akkor az, hogy egy csírával, egy zenei vázzal a maximális tűréshatáron belül szinte mindent
meg
lehet csinálni: átszabni, szétszedni és újraírni. A humor pedig az alapanyag, a zenei malter a Zubolyban.
(Lásd
erről a Szentivánéji Álom idevonatkozó részeit.) És természetesen egymásnak is mutogatunk zenéket,
folyamatosan, ami nem biztos, hogy pont a próbához vagy egy célhoz kapcsolódik, hanem csak az utazások során
a
mikrobuszban, spontán alakul.
–Mondasz egy konkrét példát? Mit mutat Neked mondjuk a Busa Pista?
Tudjuk, hogy ki mit szeret. Úgy könnyű előadói világokra hivatkozni. Tehát mondjuk Busa megtanított nekem jó
pár rap nevet és stílust. Legutóbb például a Busdriver nevű kiváló szerzőt. Az egyik próbán egy alapba
belekerültek népdalok, amint elektromos balalajkával játszottam. A többiek erre ráhangolódtak. Annyira
fölfokozott lett a hangulat, hogy elkezdtünk indiai tabla nyelven halandzsázni. Egyszer csak eszembe jutott,
hogy ez tök olyan, mint az az amerikai rapper, a Busdriver egyik száma. És erre, mint akiknek benyomták a
gombot, ment a karneváli keveredés, és egyből kész lett a Bulibusz című szám a délibábos horizonton.
–Az Illéstől Ferenczi Gyuriékig van hagyománya, hogy a rockandrollt és a folkot találkoztatják, de a
pophoz
kevesen nyúlnak. Hogyan került nálatok a popzene tűréshatáron belülre?
– Igen, ez a kapcsolat tényleg
ritkábban kerül elő. A broken-ethno, a műfaj, amit kitaláltunk magunknak, tartalmaz egy
’varázstükör/széttörés’ effektust is, hiszen a népzene már soha nem lesz olyan, mint volt. És egyre jobban
össze fog törni, akárhány gramofonhengert digitalizálnak. De messzebb is mehetünk, ha a műfaji határok
feszegetésére kérdezel rá. A pop csak a spektrum egyik széle. A könnyűzene és a komolyzene elválasztása
Magyarországon ugyanilyen éles, sőt mélyrehatóbb. Hogy mit tekintünk könnyűzenének és mit komolyzenének egy
szigorú mérce szerint dől el. Számomra felszabadító, hogy ez az alapvető határ is vakmerően eltűnik és
átjárhatóvá válik a Zubolyban. Abban mindenki egyetért a zenekarban, hogy szó szerint teljesen, teljes
spektrumban vagyunk nyitottak a szabadon áramló zeneiség tolmácsolására. A folktól a popon, a hip-hopon át a
komolyzenéig – és vissza.
– Az Örökzöld lemezen a Hey Bartók című nóta ilyen értelemben ars poeticus dal… Egy ilyen széles
zenei
archívumnak a működtetése mennyire zenei műveltség kérdése?
– Az a fajta katarzis, amit közvetlenül egy komolyzenei mű után egy popdal eléneklése okoz, a csapatból
leginkább rám jellemző. A két világ közti egymásravonatkozások, összefüggések nekem tűnnek fel, vagy az én
agyamban kapcsolódnak össze zenei ívekké. De a befogadás nem igényel szerencsére semmilyen műveltséget.
Rengeteg idézet van jelen a zenénkben, de miért is kellene őket folyton azonosítani. Persze, az az
utalásrendszer, amit lehívunk a zenei hipertérből, ettől még jelen van, működik.
– A Facebook oldalad névjegye szerint Music Navigator vagy. A Dél-Alföldtől Budapestig nagyon sok
helyen,
számtalan formációban, sok közösségben vagy jelen, különböző projektekkel. Mit jelent ez a zenei navigátor
pozíció a hétköznapi hajózás során?
– A zenével (és a zenében) mindig úton vagyok, utazom. Talán csak akkor
van szélcsend, ha lebetegszem, vagy elfáradok. A mozgásban lét egyfelől a tanítást jelenti, ami fontos része az
életemnek, másfelől természetesen a koncertezést. Ha visszatekintünk, akkor valóban sok formációt tudhatok magam
mögött, nagy ez a szám, de ha előre tekintek, illetve, ha a mindenkori jelenemre gondolok, akkor igazából
egyszerre két-három formációnál nincs több az életemben. De ez is legalább annyi foglalatosságot, gondolkodást
és gondoskodást igényel, mint egy kántornak a következő egyházi ünnepre való felkészülés, hogy így mondjam. Nem
szeretem például az utolsó pillanatra hagyni, hogy mi hangzik el a koncerten.
– Tehát lassan alakul, érlelődik a KOBUCI–koncert setlistje?
– Már kész van. És szerepel rajta például egy új szám, tele komolyzenei idézetekkel, ha már erről beszélgettünk.
De nem szeretnék spoilerezni. Visszatérve a zeneközelítés/navigátor-lét témájára, a tanításban is navigálok.
Látom, ahogy a gyerekeket rohadtul nem érdekli az énekóra, csak a telefonjukat babrálják. Ezért olyan témákat és
váratlan eszközöket kell kitalálnom, hogy tudomást szerezzek arról, hogy ők gondolkodó emberek, figyelnek, és
igenis érdekli őket, ami a digitális világon túl zajlik.
–Ha már említed a tanítványokat, tudom, nem összehasonlítható, de interakció szempontjából a zenekari
lét vagy a tanítás az, ami több visszajelzést, intenzitást ad?
–Mindenképp a koncertezés, mert ott egyszerre és azonnal kap az ember odafigyelést, értékelést és
felszabadultságot. Tehát ott nem játszok semmilyen szerepet, hanem az egyéniség átadja magát az
áldozathozatalnak, ha szabad így mondanom. A tanításnál meg igenis van egyfajta szerepjátszás, a tanári szerepé.
Egy harminc fős osztálynál nem lehet annyira barátkozósnak lenni. A zeneművészet bemutatása egy tartással kell,
hogy történjen.
–Ha már a szerepeket említed, mennyiben vagy otthon a különböző zenész-szubkultúrákban? Laikusként a
jazz- és a népzenész világ nem tűnik a legkönnyebben átjárhatónak.
– Hát, mindkettőben vendég vagyok. Eltávolodtam a konkrét irányzatoktól, és tudom, hogy a hátralévő
életszakaszban már időm sem lenne csak ezzel, vagy csak azzal foglalkozni. Nem akarok csatlakozni
népzenéhez, vagy jazz zenéhez, vagy egyéb zenéhez, hanem nagyon szeretek zenészekkel együtt muzsikálni.
Vannak átélt élmények, amik olyan zenei témákban törnek fel, amiknek akár csak utólag fedezem fel az
eredetét, a forrásvidékét. Hagyom, hogy jöjjön, áramoljon ki az a zene, amiből sugárzik belülről valami
mondanivaló, aminek nem kell műfaji korlát. Amikor ez megtörténik, akkor azt hagyni kell, ez a tapasztalatom. És
kb. a tanításnak is ez a lényege. Mondjuk, magamat így tanítom.
–Tudjuk, hogy mániákus zenekaralapító vagy. Ha tagokat választhatnál a hallhatatlanok közül egy fiktív
quartetbe, kiket hívnál?
- Halottakból?
- Igen, mert különben egy szimfónikus zenekart kéne mondanod, hogy ne sértődjön meg senki.
- A Dohnányi Szimfonikusok, mondjuk jó ötlet. Mert ez nehéz kérdés, de oké, játszunk el a gondolattal, a fiktív
quartet tagjai a következők. Tabla, szitár: Collin Walcott; bőgő: Charlie Haden; gitár: Szabó Gábor; szaxofon,
egyéb: jómagam.
-Ezek szerint a halhatatlanokból alapvetően egy jazz formációt csinálnál?
- Alapvetően igen, de ez is gondolkodási idő kérdése. Ha a KOBUCI sorrenden igazából több órán keresztül
gondolkodom, erre a kérdésre hirtelen ezt a választ tudom adni. Az biztos, hogy KOBUCI nyitóbulin a nem-fiktív
Zuboly játszik teljes díszben.
Youtube playlist
Vissza